3. Samen beheren

De Helderse Vallei huurt haar terrein met de panden en opstallen van de gemeente Den Helder. Andere organisaties gebruiken de faciliteiten van De Helderse Vallei en versterken met hun aanwezigheid het beheer en de organisatie. De Vogelwerkgroep Den Helder onderhoudt een vogeltuin en de Bijenhoudersvereniging Noord-Holland Noord verzorgt een bijenvolk in onze bijenboom. Een windmolen van windmolenvereniging de Eendragt levert schone windenergie en de Stichting Openluchtvoorstellingen Den Helder verzorgt de programmering van drie theatervoorstellingen in het Openluchttheater.

Esdégé-Reigersdaal, een organisatie die dagbesteding biedt aan mensen met een handicap, huurt een verblijfsruimte met aangepaste sanitaire voorzieningen in het bezoekerscentrum en de kinderboerderij. Landschap Noord-Holland, een stichting die natuurgebieden in Noord-Holland bezit en beheert, huurt kantoorruimte in het bezoekerscentrum, alsmede opslagruimten en een werkplaats in de kinderboerderij.

Landschap Noord-Holland organiseert met behulp van een grote en actieve groep vrijwilligers excursies in het gebied rondom De Helderse Vallei.